STRACH W KRATKĘ

Emocje Comments (0)

 

Głośno przełyka ślinę. Serce bije mu coraz mocniej. Zaraz będzie musiał wejść do klasy, klasy matematycznej. Na samą myśl o tym pomieszczeniu ma gęsią skórkę i dreszcze. Już rano, pakując się do szkoły, z wielkim lękiem wkładał do plecaka podręcznik do matematyki. Jeszcze nikt nie każe mu nic rozwiązywać, a on na samą myśl o tym przedmiocie, odczuwa ogromny niepokój…

Co takiego strasznego jest w matematyce, że niektórzy uczniowie panicznie się jej boją? Co na ten temat mają do powiedzenia naukowcy? Jakie są przyczyny lęku przed matematyką i jak sobie z nim radzić? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

Powinnam zacząć od scharakteryzowania samego obiektu strachu – matematyki. Jest to jednak zadanie niezwykle trudne. Napisano na ten temat niejedną książkę i niejeden artykuł. Sami matematycy nie potrafią w prosty sposób odpowiedzieć na pytanie: czym jest matematyka. Inną kwestią jest fakt, że matematyka i matematyka szkolna to dwie zupełnie różne bajki.

Więc czego boją się tak naprawdę uczniowie? Boją się tego, co sami wykreowali w swojej głowie oraz co zostało im przekazane przez rodziców, nauczycieli i otoczenie jako matematyka. Często oceniają tę dziedzinę wiedzy przez pryzmat nudnego liczenia. Uważają, że wiedza matematyczna nigdy im się w życiu nie przyda.

Czy strach przed matematyką to jakaś fanaberia leniwych uczniów czy może fakt zbadany i udowodniony przez naukowców? Otóż okazuje się, że lęk przed matematyką uaktywnia rejony mózgu odpowiedzialne za odczuwanie bólu. Dodatkowo stwierdzono, że strach tak bardzo może angażować mózg, że brakuje mu zasobów, aby poradzić sobie z wykonaniem matematycznego zadania. Sytuacja ta powoduje, że uczeń czuje się niepewnie, nie może sobie nic przypomnieć, czegoś obliczyć, co powoduje większy strach i tak koło się zamyka.

Uczniowie boją się matematyki, bo jej tak naprawdę nie znają, nie rozumieją. Uważają, że wiedza matematyczna jest dla nich nieosiągalna, a matematycy to osoby mające nadprzyrodzone zdolności.

Do potęgowania strachu przed matematyką przyczynia się także społeczeństwo. Panuje ogólne przekonanie, że matematyka jest nieciekawa, chaotyczna i trudna. Dodatkowo, znane i popularne osoby nie wstydzą się tego, że nie umieją matematyki, a wręcz się z tym afiszują.

Często przyczyną są rodzice, którzy zrażają swoje dzieci do matematyki. Rodzice, którzy jej nie znają zbyt dobrze, przenoszą swój strach i niepewność na dzieci. Ci natomiast, którzy matematykę znają, są na etapie zmechanizowania i z tego etapu chcą uczyć swoje dzieci. Dziwiąc się i nie rozumiejąc, dlaczego ich dziecko nie jest w stanie pojąć przenoszenia wyrażeń algebraicznych w równaniach, czy proporcji.

Kolejnym powodem lęku przed matematyką jest fatalny sposób uczenia. Propagowany jest jeden, konkretny sposób rozwiązania zadania. Wszechobecne zeszyty ćwiczeń nie pozwalają uczniom na kreatywność. Nauczyciele piętnują popełniania błędów, nie pozwalają w ten sposób uczniom samodzielnie myśleć i dochodzić do rozwiązania. Niestety nauczyciele też często sami boją się matematyki.

Nauczyciele nauczania początkowego mają dobre przygotowanie pedagogiczne, potrafią budować relacje z uczniami ale czasem matematykę nie do końca rozumieją i czują się w niej niepewnie. Nie pozwalają uczniom zadawać pytania, inaczej rozwiązywać zadania i być kreatywnymi.

Przyczyną strachu jest też matura z matematyki. Sama świadomość, że za kilka lat uczeń będzie musiał zmierzyć się z tym egzaminem wywołuje u niego lęk. Proszę nie zrozumieć mnie źle. Jestem wielką zwolenniczką obowiązkowej matury z matematyki, ale nie zmienia to faktu, że może ona powodować strach.

Strach to bariera. Przez nią uczniowie nie realizują swoich marzeń. Zmniejsza się ich pewność siebie. Unikają wszystkiego co związane jest z matematyką. Wybierają takie życiowe drogi, aby nie mieć kontaktu z tą dziedziną wiedzy. Ale czy da się uciec przed matematyką?

Co może zrobić uczeń, który boi się matematyki:

  • cofnąć się do etapu, na którym rozumiał materiał, zdobyć podręczniki z wcześniejszych klas i przerabiać zadania;
  • czytać w podręcznikach teorię, analizować przykładowe, rozwiązane zadania;
  • poprosić kogoś o pomoc, zapytać kolegów jak oni uczą się matematyki;
  • być kreatywnym, szukać niestandardowych i nieschematycznych rozwiązań;
  • nie unikać trudnych sytuacji, bo tylko wtedy można się rozwijać;
  •  
    Niektórzy pojmują matematykę w lot, a inni nie. Jeśli brak talentu, trzeba nadrobić pracowitością. Trzeba uczyć się, działać, rozwiązywać zadania. Liczy się praca, którą trzeba wykonać, aby być lepszym niż się było wczoraj.

    Co możemy zrobić, żeby uczniowie przestali bać się matematyki?

  • chwalmy, nawet za najmniejszy sukces;
  • zdobywajmy zaufanie uczniów;
  • opowiadajmy historie;
  • kładźmy nacisk na rozumienie;
  • wprowadzajmy dyskusje na lekcjach;
  • traktujmy uczniów indywidualnie;
  • zarażajmy fascynacją do matematyki.
  •  
    Ralph Waldo Emerson: „Zrób to, czego się boisz, a strach zniknie”.

     

    Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY
    Pin It

    » Emocje » STRACH W KRATKĘ
    On Kwiecień 27, 2017
    By

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    «